dimecres, 3 de febrer del 2010

Montcada en bici


La nostra ciutat ha d’assegurar a curt termini una xarxa de carrils bicis que permeti la mobilitat en bicicleta, que connecti barris, equipaments i escoles. En definitiva, que sigui una alternativa real i sostenible al trànsit de vehicles amb motor. Des de fa un temps, hi ha un debat obert, particularment molt ric a les ciutats metropolitanes, impulsats per moviments ecologistes, alternatius i aficionats a la bicicleta, per tal d’incorporar progressivament la cultura de la bicicleta, més enllà del mateix lleure o de l’esport.
A Montcada i Reixac, aquest debat l’hem traduït en accions concretes dins del Pla d’Actuació Municipal. Tenim en marxa el projecte Ronda de les escoles que a través d’una xarxa de carrils bicis uneix determinats equipaments escolars amb el centre de la ciutat. Del que es tracta és de promocionar la mobilitat urbana sostenible i segura. La Ronda de les escoles, amb una longitud aproximada de 1.100 metres, connecta el CAP de Les Indianes, el Pavelló Miquel Poblet, Montcada Aqua, la Biblioteca Elisenda de Montcada i el futur CEIP i IES que es construirà en l’actual ubicació de les pistes d’atletisme.
Voldria destacar el fet que Ronda de les Escoles va ser un projecte molt participatiu. Proposat pels amics de Montcada en bici, i amb el dinamisme d’un grup incansable d’amants de la bicicleta, com són Andrés Julián i Joan Reboreda, van contribuir amb molta il•lusió, ganes, i una gran empenta a fer realitat el projecte. El seu entusiasme i interès per conscienciar als nens i nenes, als joves i no tan joves, dels beneficis de fer servir la bicicleta com a transport alternatiu, els fa organitzar cada cap de setmana sortides en bici. Sens dubte, Montcada en bici és un grup molt dinàmic i un dels grans actius de l’associacionisme de la ciutat.
Cada any, també duem a terme la Setmana de la mobilitat, amb tot un seguit d’intervencions i programes adreçats a grans, joves i menuts, per tal de conscienciar sobre la mobilitat a les ciutats i els usos de sistemes alternatius de transport que no passin per l’ús del vehicle privat.
Però, a Montcada i Reixac, volem anar més enllà, i al llarg de 2010 invertirem 500.000 euros en crear el que hem anomenat una xarxa ciclable. Una xarxa adaptada per a la bicicleta amb l’objectiu d'augmentar els quilòmetres de carril bicis que connectin els barris i els equipaments.
El projecte de la xarxa ciclable rep el suport dels anomenats Fons Zapatero, i persegueix, entre altres, l’objectiu de la sostenibilitat, pacificar el trànsit, reduir el nivell d’emissions contaminants i acústiques i facilitar l’ús de la bicicleta en els desplaçaments urbans i interurbans.
El nostre municipi gaudeix d’una forta tradició ciclista. Tot plegat ha portat a Montcada i Reixac a ser membre fundador de la Red de Ciudades por la Bicicleta, així com de la Red de Ciudades por el Clima i a adherir-se al Pacte dels Alcaldes i Alcaldesses contra el Canvi Climàtic.
Amb aquests projectes, volem unir la majoria de barris i així poder oferir una opció sostenible, segura i ràpida a aquella gent que vulgui utilitzar la bicicleta com a model habitual per a desplaçar-se per la ciutat. A banda de connectar la major part de barris, la xarxa ciclable connectarà amb les cinc estacions de rodalies del municipi, així com amb un gran nombre de parades d’autobusos de línies interurbanes regulars. La xarxa també permetrà accedir amb bicicleta de forma segura, a diversos centres educatius, el complex Montcada Aqua, als centres d’Atenció Primària, cinemes, Ajuntament, deixalleria municipal i d’altres equipaments públics.
L’Ajuntament ha elaborat un projecte de carrils bici amb l’horitzó de 5.000 metres lineals de recorregut en 15 trams diferents, a banda d’altres mesures o actuacions encaminades a facilitar la mobilitat en bicicleta pel territori. Aviat, abans que acabi l'any, aquest projecte serà una realitat.