Un dels elements claus d’èxit del sistema educatiu és mantenir una connexió permanent i actualitzada amb el món del treball i amb el món dels valors compartits. Connectant economia i societat, i societat i economia.
Són molts els informes que alerten que la distància que tradicionalment ha vingut patint el sistema educatiu espanyol vers la realitat econòmica, han dificultat no tant sol la marxa de l’economia, sinó una societat més vertebrada. Malgrat aquesta realitat, els avanços en els darrers temps han estat importants. El sistema educatiu espanyol ha revaloritzat la Formació Professional, ha augmentat les ofertes i cicles formatius, s’han diversitat els itineraris amb tot un seguit de mesures que pretenen millorar la qualificació dels nostres joves i la seva preparació pel món del treball; en definitiva, s’ha modernitzar el sistema .
Els ajuntaments han participat activament en aquest canvi. Montcada i Reixac, des de fa temps, està apostant per millorar la transició de l’escola al treball en aquest segment d’estudiants que, per manca de motivació, o per la seva emprenedoria, dirigeixen les seves passes més cap al món del treball que a mantenir-se en el sistema educatiu.
Fa uns dies, al Kursaal, al barri de Can Sant Joan, vàrem celebrat una jornada de treball que ha servit per constituir el que anomenem Dispositiu Local de Transició Escola-Treball, el DILTET Montcada. Hem iniciat un projecte molt ambiciós que té com a principal objectiu afavorir la continuïtat formativa i la inserció sociolaboral del jovent del municipi, prestant una especial atenció als col•lectius en risc.
Com vaig dir a la meva intervenció, fins ara el sistema educatiu i el sistema productiu han marxat per camins paral•lels i encara que l’un observa a l’altre, rarament coincideixen, o ho fan amb dificultat.
Així i tot, els desitjos dels uns i dels altres són complementaris; l’escola vol formar persones capaces de fer ús de les seves potencialitats al màxim, i el món empresarial necessita trobar un perfil de professionals que s’ajusti a les exigències del mercat.
Amb el Dispositiu Local de Transició Escola Treball es pretén minimitzar la preocupació de moltes famílies que es troben desorientades davant la falta d’expectatives del jovent i facilitar la coordinació amb els centres educatius, que és on es fa la primera detecció dels problemes.
Al 2007, gràcies a un acord entre l’Ajuntament, la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, vam posar en marxa el projecte d’innovació educativa ‘Projecte Global’, realitzat per l’IES La Ribera, en què van col•laborar 13 empreses i comerços de Montcada i Reixac. Els alumnes amb dificultats d’aprenentatge, baixa motivació pels estudis, i amb voluntat per aprendre un ofici i incorporar-se de forma immediata al mercat laboral, van poder iniciar les estades formatives, que els apropaven a una pràctica real al món del treball.
Els resultats positius de la iniciativa van portar a ampliar-la a tots els IES del municipi i cada vegada més empreses van voler sumar-se al projecte.
Podem dir amb orgull que el programa ha continuat creixent i en aquest moment, anys desprès, aquest repte s’ha assolit. Ara, amb la constitució de la DILTET Montcada tenim l’oportunitat de que els camins paral•lels es converteixin en un de sòl.
La Diputació de Barcelona, a través de la presidència delegada de l’Àrea d’Educació, ha reconegut en aquesta iniciativa de l’Ajuntament de Montcada i Reixac una aposta decidida i valenta per crear noves sortides i noves esperances a molts joves del municipi. Estem molt satisfets d’aquest reconeixement institucional, però més encara de la resposta que ha tingut la creació d 'aquest Dispositiu Local de Transició Escola-Treball entre els instituts i entre el sector productiu i comercial de la ciutat. Aquestes valoracions ens animen a seguir treballant en aquesta línia.