Recentment hem celebrat a Montcada i Reixac un seminari sobre comunicació en els plans estratègics. Com alcalde de la ciutat estic molt satisfet que l’Oficina Tècnica d’Estratègies de Desenvolupament Econòmic, de la Diputació de Barcelona hagi triat Montcada i Reixac per a celebrar aquesta trobada, i agrair a Teo Romero, president delegat de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic de la Diputació de Barcelona la seva iniciativa.
El nostre pla estratègic és un bon referent a tota Catalunya i ens enorgulleix acollir una sessió de treball com la que varem celebrar. La ponència marc la va presentar Toni Puig un veterà comunicador, professor d’ESADE i consultor de molts ajuntaments de Catalunya i d’arreu del món. M’agradaria destacar alguna de les idees que es van presentar. El ponent va insistir en que la xarxa d’equipaments municipals són la cara visible de l’Ajuntament en la relació amb la ciutadania , i que la millor forma de comunicar és tenir molta cura d’ella, que estiguin en bones condicions i amb una oferta impecable de serveis. Tanmateix , a l’hora de comunicar, les Corporacions local no poden deixar de banda als treballadors i treballadores municipals. Han de conèixer la visió i la missió de l’equip de govern i implicar-los. En definitiva, comunicar a l’organització el que es fa i el sentit de les actuacions. Toni Puig va insistir en la conveniència de que la ciutadania tingui coneixement de tot un catàleg de serveis que ofereix el municipi, amb un format atractiu, allunyant-se de la tradicional llista de serveis, i apropant-se a un format tipus “menú”, a disposició del ciutadà o ciutadana. A l’hora de parlar del lideratge, es va insistir molt en la necessitat d’un lideratge emocional. Es tracta d’explicar el que fem, però amb una implicació afectiva. Una de les idees clau que va presentar el professor d’ESADE és que la tendència és que hi ha un retorn a l 'esfera pública i que cal informar, però sobretot ser capaços de generar confiança mútua. A l’hora de parlar de la política de comunicació, les administracions han de comprendre que comunicar és una inversió, no una despesa, i que no la podem deixar pel final.
Les darreres tendències en comunicació pública ens parlen de que “l’elaboració del relat” acaba sent una peça fonamental de discurs públic. Les administracions han de saber explicar, amb el llenguatge més planer possible, el que s’està fent, presentant-lo com una narració de fets encadenats i amb visibilitat emocional. En definitiva s’han d’explicar les coses en un llenguatge planer, transmetent valors compartits i informant a través de multicanals de les accions dutes a termes i les que es duran.
Com a reflexió final Toni Puig, va venir a dir que l’equip de comunicació ha d’estar compost de professionals de primer nivell. Amb un símil futbolístic va dir “Les administracions hauríem de tenir una espècie de Guardiola, que dinamitzi l’equip tècnic. Guardiola ha canviat el Barça, però no és de la junta directiva, ni el president. Ha sabut transmetre confiança i compactar equip”.
Més allà d’aquestes aportacions, des de Montcada i Reixac, estem molt contents d’acollir sessions de treball com la descrita. Valorem molt positivament aquest tipus d’iniciatives que el que pretenen és ampliar i reforçar la xarxa d’intercanvis i experiències entre els municipis de la província de Barcelona amb plans estratègics. No hi cap dubte que qui no comunica, no existeix.